Home | Wszystkie wpisy

Wszystkie wpisy

Metro – łamigłówka o planowaniu połączeń [Współpraca reklamowa z Granna] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Istnieje wiele anglojęzycznych nazw dotyczących kolei podziemnej: underground, subway, metro (od nazwy pierwszej linii w Londynie tj. „Metropolitan”) czy też tube (od segmentów rur żeliwnych montowanych zaraz po przejściu tarczy wiertniczej). W latach trzydziestych XIX w., w Londynie powstały pierwsze projekty metra. Od 1851 r. istniał już komitet budowy, a pierwszą linię otwarto 10.01.1863 r. Po 25 latach budowy, w 2008 r. w Warszawie ukończono I Linię metra o długości 23,1 km. Dla tych, którzy chcieliby podróżować metrem z prawdziwego zdarzenia, pozostają tylko marzenia i… pewna łamigłówka.

Read More »

A Few Acres of Snow, Rune Age i Quarriors! – druga fala deck buildingu
Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Rozpowszechniony przez Dominiona deck building na stałe zagościł w świadomości projektantów gier. Dziś już coraz trudniej orientować się we wszystkich tytułach, które inspirowały się bestsellerem Donalda X. Vaccarino. Jednak trzeba przyznać, że pierwsza fala gier była dość rozczarowująca. Minimalna kreatywność, nieliczne, nietrafione własne rozwiązania, po prostu tworzenie klonów z domieszką bardziej namacalnego klimatu czy innej oprawy graficznej. Jednak jesteśmy właśnie świadkami drugiej fali gier bazującej na deck buildingu, która przynosi wreszcie upragnioną satysfakcję i poczucie, że obcuje się z czymś zupełnie nowym i ciekawym. Mam na myśli takie tytuły jak: A Few Acres of Snow, Rune Age i Quarriors!

Read More »

Alfabet gracza: Łukasz Woźniak
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Alfabet to zbiór liter ułożonych w określonej kolejności. Posłużył mi on do zadania, w sposób niekonwencjonalny, kilku pytań Łukaszowi „Wookiemu” Woźniakowi. Wśród wielbicieli gier planszowych jest on znany ze swoich video-recenzji, w których i chwali, i gani recenzowane gry. Wszystko zaś doprawia szczyptą humoru i pomysłowości. Niedawno zaskoczył nas wydaniem jego pierwszej gry i zapowiedzią, że to jeszcze nie koniec. Oczekując na kolejne dzieła Wookiego, zapraszam do przeczytania „Alfabetu gracza”.

Read More »

Świat Dysku – Ankh-Morpork – rzut okiem
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Ankh Morpork to najciekawsze i największe (a także najbardziej cuchnące *) miasto Świata Dysku. Świata w którym magia przeplata się z technologią, gdzie krasnoludy i trolle mieszkają obok siebie i potrafią się nawzajem nie pozabijać… przynajmniej nie za często, a jak coś to nigdy przed obiadem. Świata, który jest płaski, bo jaki inny sensowny kształt mogliby nadać mu bogowie – przecież nie np. kulę. Kto wtedy byłby w stanie zorientować się gdzie jest góra, a gdzie dół? Świata, który płynie przez kosmos niesiony na grzebiatach czterech słoni, stojących na skorupie olbrzymiego zółwia A’Tuina **. I to najpiękniejsze miasto jest rządzone przez ...

Read More »

Loża Szydercy – Kooperacja – ponudźmy się razem…
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Banał. Na szczęście dzięki naszemu hobby oklepane „panowie! zrzutka na kieliszek chleba!” możemy zamienić we „wspólną walkę z demonicznym królem ZUA”, „bohaterskie zmaganie z wirusami (i HAZMAT suits)”, czy „romantyczny spacer do Mordoru”. Świetny pomysł i super zabawa! Szkoda tylko, że nie działa w planszówkach…

Read More »

Szalone małpy – skoki po przywództwo [Współpraca reklamowa z Trefl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Na Dalekim Wschodzie synonimem mądrości jest małpa. Choćby słynne trzy małpy w „Świętej Stajni” w Nikko, na japońskiej wyspie Honsiu. Symbolizują one mądrość zapewniającą spokojne życie i wskazują, by w stosunkach z ludźmi jak najmniej widzieć, słyszeć i mówić. Te małpy to: Mizaru, która zakrywa sobie oczy; Kikazaru, która zakrywa swoje uszy; Iwazaru, która zakrywa sobie pysk. Jednak nie zawsze można się zastosować do tych małpich wskazówek. Szczególnie wtedy, gdy mamy do czynienia z „Szalonymi małpami” – chcąc wygrać trzeba widzieć, słyszeć i mówić, ale nie podpowiadać.

Read More »

Calisto czyli blokus by dr Knizia [Współpraca reklamowa z Piatnik] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Na tegorocznych targach w Essen, ma być wystawionych około 700 gier. Rocznie wydawanych jest dużo więcej. Jak przebić się wśród tego zasypu tytułów? Ważna jest mechanika, ale niestety nie najważniejsza. Ważne jest wydanie, ważny jest klimat, tematyka jaką przedstawia gra. A co mają zrobić autorzy gier abstrakcyjnych, jaka jest szansa, że ich tytuł zostanie zauważony, doceniony? Istotna jest tu promocja, rozpropagowanie gry, niestety nie jest to łatwe.

Read More »

Kocioł 2011 24-25 września w Warszawie
Ten tekst przeczytasz w < 1 minutę

Zapraszamy dzieci, młodzież i dorosłych na 2-dniowy Festiwal Gier Planszowych „KOCIOŁ 2011”, który odbędzie się w dniach 24-25 września 2011 r. w gmachu Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej, przy ul. Nowowiejskiej 20. Organizatorami spotkania są: Wydział Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej Stowarzyszenie „Rozwiń się” Edukacja, Kultura, Sport Stowarzyszenie Instytut Gier „Smolna” Klub Gier AGRESOR przy Politechnice Warszawskiej Na imprezie obecne będą wypożyczalnie gier, w których znajdziemy ponad 500 tytułów. Dostępne będą wszystkie gry wydawane przez naszych sponsorów, zarówno hity jak i nowości.

Read More »

Alfabet gracza: Jarosław Basałyga
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Alfabet to zbiór liter ułożonych w określonej kolejności. Posłużył mi on do zadania, w sposób niekonwencjonalny, kilku pytań Jarosławowi Basałydze – twórcy działu gier planszowych w wydawnictwie Egmont, oraz człowiekowi, który dla popularyzowania gier planszowych robi bardzo wiele. O pomysłach na przyszłość, innowacyjności, oraz planszówkowych potyczkach możecie przeczytać w dzisiejszym „Alfabecie gracza”.

Read More »