Chiński teatr cieni, w którym za podświetlonym półprzezroczystym ekranem animowano stylizowane sylwetki ludzi i zwierząt, powstał około III wieku p.n.e. Dzięki podbojom mongolskim trafił w XII w. na Bliski Wschód i do Europy. Ta mała forma teatralna bądź jej elementy wykorzystywane są do dziś. Jeśli chcecie wiedzieć co ma wspólnego dengyingxi, czyli teatr latarnianych cieni, z łamigłówką z serii Smart Games wydaną przez polskie wydawnictwo Granna, to zapraszam do przeczytania tej recenzji.
Read More »Wszystkie wpisy
Dzień i Noc – w dzień i w noc [Współpraca reklamowa z Granna] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Nagroda Mensa Select 2011 Ten tekst przeczytasz w < 1 minutę
Mensa Select skupia ponad 57 000 członków w USA i ponad 110 000 członków na całym świecie. Od roku 1990 r. organizacja ta wybiera najlepszą jej zdaniem grę planszową roku, która jest oryginalna, ambitna, a przy tym ciekawie zaprojektowana. W tym roku nagrodę tę otrzymała gra Pastiche (Sean D. MacDonald). W grze musimy, poprzez mieszanie kolorów, odtworzyć paletę barw jakich użyto do namalowania jednego z 34 dzieł wybitnych, europejskich malarzy z ostatnich sześciu wieków. Gra pozwala nie tylko wysilić szare komórki, ale również poznać malarzy i ich prace.
Read More »Neuroshima Hex – doskonałe made in Poland Ten tekst przeczytasz w 3 minut
FAN PLANSZÓWEK: Polacy jednak potrafią! MALKONTENT: Taa, seryjnie przegrywać piłkarskie mecze i dorabiać teorie spiskowe do katastrof lotniczych. To z pewnością potrafimy. FP: Fakt. Ale poza tym robimy dobre gry komputerowe odnoszące sukces na całym świecie. Potwierdziły to m.in. Wiedźmin, Painkiller, Call of Juarez, a ostatnio Bulletstorm. M: Gry komputerowe są w porządku, ale teraz na topie jest Apple i jego przenośne urządzenia. FP: Także tutaj Polacy mają się czym pochwalić. Rodzima firma Big Daddy’s Creations przygotowała na iPoda, iPhona oraz iPada konwersję Neuroshimy Hex Michała Oracza.
Read More »Feudalizm – nostalgicznie o jasnych stronach wieków ciemnych [Współpraca reklamowa z Kordyt] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut
Dawno, dawno temu, ale nie tak dawno jak w czasach w których toczy się akcja Feudalizmu, pod koniec ubiegłego roku zainteresowanie na forum wzbudziła informacja o sprzedawanej poprzez popularny serwis aukcyjny gry planszowej Feudalizm. Reklamowana jako wojenna i ekonomiczna oddaje w ręce każdego z graczy księstwo w ogólnie pojętych czasach feudalnych. Coś co tygryski lubią najbardziej. Tylko kto to wydał?
Read More »303 – Bitwa o Anglię Ten tekst przeczytasz w 5 minut
IPN konsekwentnie realizuje pomysł na zainteresowanie historią poprzez zabawę, choć – jak we wszystkich chyba działaniach IPN – nie brakuje głosów krytycznych wobec takiego podejścia. 303 była pierwszą grą wydaną przez IPN, która zdobyła pozytywny rozgłos w planszówkowym środowisku.
Read More »The Adventurers: The Pyramid of Horus – dotyk mumii Ten tekst przeczytasz w 2 minut
Egipskich klimatów z tego co pamiętam to jeszcze od FFG nie mieliśmy, pora więc to nadrobić. W najnowszej, zapowiedzianej grze tego wydawnictwa czeka nas wyprawa do krainy Nilem płynącej. The Adventurers: The Pyramid of Horus to gra, w której będziemy mogli wcielić się w rolę jednego z członków grupy badawczej chcącej poznać tajemnice tytułowej Piramidy Horusa. Oczywiście jeżeli jest tajemnicza piramida to muszą być również starożytne bogactwa oraz mnóstwo niebezpieczeństw.
Read More »Gra Roku 2011 – rozpoczynamy głosowanie Ten tekst przeczytasz w < 1 minutę
W dniu dzisiejszym rozpoczynamy otwarte głosowanie w konkursie Gra Roku 2011. Spośród 81 gier planszowych wydanych w roku 2010, każdy z Was będzie mógł zagłosować i wybrać tytuł, który jest według niego najbardziej godny nagrody Gra Roku 2011 – Wyróżnienie Graczy. Głosowanie ma formę publicznego plebiscytu i odbywa się za pomocą specjalnie przygotowanego formularza na stronie WWW Konkursu. Każdy może zagłosować maksymalnie na trzy tytuły gier zakwalifikowanych do konkursu, uszeregowanych w kolejności preferencji – od najbardziej preferowanego do najmniej preferowanego.
Read More »Cargo Noir – jak to z cudami bywa [Współpraca reklamowa z rebel] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut
Days of Wonders. Kto nie zna tego wydawnictwa? Kto nie zna Wsiąść do Pociągu, Memoir 44, Small World, Shadows over Camelot czy Coloseum? Każdy nowy tytuł spod szyldu „cudownego wydawnictwa” staje się wydarzeniem i powiedzmy to sobie szczerze, wydarzenie nie dotyczy mechaniki, ale wydania i rozgłosu jakie jest konsekwentnie wokół nowej gry budowane. Gry jakie oferuje DoW nie zaliczyłbym do bardzo dobrych (moje ulubione Coloseum jest tu wyjątkiem), ale mimo to z ciekawością oczekuję na nowy tytuł. Mam tak od lat, czekam, szybko czytam instrukcję, gram i… przeważnie odkładam :) Wiem, jestem dziwny, ale cóż, przyznaję się do mojego dziwactwa ...
Read More »Planszostacja 53 – Letters from Whitechapel Ten tekst przeczytasz w < 1 minutę
Ledwo skończył się jeden długi weekend już jesteśmy w przededniu kolejnego. Dobry czas, żeby wykorzystać go na planszówkowe hobby i nadrobienie zaległości. My też wykorzystaliśmy przerwę pomiędzy dwoma długimi weekendami, żeby nagrać następny odcinek Planszostacji. A w nim:
Read More »Przez Pustynię – gra niedokończona Ten tekst przeczytasz w 3 minut
Wersja 1.4 była kiepska. Obecna – 1.5 – ratuje grę. Choć nie do końca. Jaka jest Przez Pustynie? Pozbawiona klimatu i „sucha”. Ale mimo to fajna. Bardzo przyzwoita gra Knizii. 163 miejsce na BGG. Tematyka: karawany i wielbłądy.
Read More »