Czy najlepsze gry powinny być popularne? Czy może popularność jest zaprzeczeniem jakości, bo wynika ze schlebiania niewyszukanym gustom? Poświęciłem parę chwil na sprawdzenie, jakich odpowiedzi na takie pytania udziela ranking BGG. Nie ma co tu kryć – jest on istotnym punktem odniesienia dla zapalonych graczy. Prawie każdy, kto założył tam konto, dokłada się do tego rankingu, oceniając znane sobie gry (jak rozumiem, za wyjątkiem Inka). Jeśli tak robi to – jak rozumiem – także po to, by suma takich ocen dawała jakiś obraz, który inni będą brali pod uwagę. Co składa się na ten obraz?
Read More »Wszystkie wpisy
Oceny mas, oceny nisz
Nowe ręce na pokładzie… Ten tekst przeczytasz w 3 minut
Jest mi niezwykle miło powitać oficjalnie nowych współpracowników naszego serwisu. Już jutro przeczytacie tekst jednego z nich, a pod koniec tygodnia drugiego! Mam nadzieję, że to tempo zostanie utrzymane i kolejne ich teksty będą magnesem przyciągającym uwagę wiernych i nowych czytelników.
Read More »Cotygodnik redakcyjny GF – nr 8/15 Ten tekst przeczytasz w 5 minut
Zapraszam na lekturę kolejnych relacji z ostatnio ogrywanych w redakcyjnych domach planszówek. Kilka tytułów wydaje się być mniej znanych, choć wartych polecenia!
Read More »Wiedźmin: Gra przygodowa – ziarno prawdy [Współpraca reklamowa z CD PROJEKT RED] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 12 minut
Czas Pogardy Niełatwo mierzyć się z wygórowanymi oczekiwaniami. Po pierwsze – powieści i opowiadania z uniwersum „Wiedźmina” to w Polsce bardzo ważne książki, które mają oddane rzesze fanów, a nie będzie przesadą stwierdzić, że niemało osób swoje pierwsze kroki w fandomie i swoje fantastyczne wychowanie odbierało właśnie na tych dziełach. To ludzie, którzy każdej adaptacji będą przyglądać się przez lupę i porównywać ją ze swoimi wyobrażeniami, szukać w niej nieścisłości czy niezgodności z duchem oryginału. Co gorsza – „Wiedźmin” ma już bardzo wysoko ocenianą adaptację na inne medium (mówię oczywiście o grze komputerowej Witcher, bo jak powszechnie wiadomo film i ...
Read More »#2 Dwuosobówka GF: Maciej „Palmer” Obszański i Golden Geek Award Ten tekst przeczytasz w < 1 minutę
Polak zdobył ogromne wyróżnienie! Nagrodę Golden Geek Award 2014 jako jedyny Polak zdobył Maciej „Palmer” Obszański za tryb solo do gry Osadnicy: Narodziny Imperium Portalu. Maćkowi należą się ogromne gratulacje, a podczas ich składania Palmer zgodził się na krótką rozmowę w naszej Dwuosobówce. Co Maciek myśli o innych grach solo? Czy współpracuje na stałe z jakimś wydawnictwem? Jaki jest jego ulubiony autor? Miłego oglądania i słuchania!
Read More »Thunderbirds are go! Ten tekst przeczytasz w < 1 minutę
Oto nadchodzi 50. rocznica pojawienia się na ekranie kultowego brytyjskiego serialu science-fiction Thunderbirds. Serial doczekał się jedynie dwóch sezonów i 32 odcinków, ale odcisnął trwałe piętno na historii brytyjskiej tv dzięki zastosowanym efektom. Teraz Matt Leacock tworzy grę kooperacyjną, w której 5 tytułowych maszyn latających musi uratować świat przed złym the Hoodem. Czy im się uda, zależy tylko od Was! Premiera przewidziana na jesień 2015 (czytaj: Essen).
Read More »Pokój 25 – gra z dreszczykiem! [Współpraca reklamowa z Rebel.pl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut
Chyba każdy lubi ten moment tuż przed otwarciem pudełka niespodzianki, drzwi tajemniczego pomieszczenia czy widoku za zakrętem nieznanej ścieżki. Stąd wypływa popularność labiryntów, gier typu dungeons and dragons oraz horrorów. Większość ludzi lubi się bezpiecznie bać. Pomysły twórców filmów i gier muszą sięgać w coraz to inne, niezbadane jeszcze obszary, aby owo zaskoczenie, element chwilowego przestrachu dało się wykorzystać. Film Cube (dość naiwny moim zdaniem) trzyma widzów w napięciu właśnie przez nieznane. Nieznane wynikające z konieczności poznania planu budynku pełnego śmiertelnie niebezpiecznych pułapek. Gra Pokój 25 w pewnym stopniu nawiązuje do klimatu tego (i kilku innych) filmów. Czy udanie?
Read More »Magia i Myszy – waleczne gryzonie w epickiej przygodzie [Współpraca reklamowa z Cube Factory of Ideas] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut
Jak większość ludzi, którzy mieli przyjemność zagrać i zrecenzować tytuł „Magia i myszy”, tak i ja dałam się porwać wichurze emocji związanej z zapowiedziami baśniowej przygody, jeszcze zanim Cube Factory uraczył nas wersją gry w rodzimym języku. Gdy tylko rozeszła się wieść o polskim wydaniu, myszy wraz z całą magią ich świata wystrzeliły jak z katapulty, lądując na jednej z czołowych pozycji w kategorii gier „must have”. To kooperacyjna gratka dla wielbicieli RPG, traktujących grę jako portal do innej rzeczywistości, w której wcielą się w różnorodne postaci, by stawić czoła epickim wyzwaniom. Tutaj wszelkie cnoty uosabiające rycerską odwagę, męstwo, spryt, ...
Read More »Konflikty nad planszą, czyli jak się dogadać Ten tekst przeczytasz w 4 minut
Gry planszowe bardzo często sprowadzają się do jakiegoś konfliktu. Gracze znajdują się w konflikcie z jakąś wielką siłą (gry kooperacyjne), walczą ze sobą, czy po prostu starają się stworzyć coś lepiej niż pozostali. Co jednak jeśli konflikt pojawia się już na poziomie wyboru gry i jak sobie z nim poradzić? Spróbujmy rozłożyć to na czynniki pierwsze.
Read More »Cotygodnik redakcyjny GF – nr 7/15 Ten tekst przeczytasz w 7 minut
Kolejna porcja gorących wrażeń z naszych redakcyjnych rozgrywek. Co prawda większość grała niezależnie, ale to ty lepiej, bo więcej tytułów wspomnianych. Dzisiejsze wpisy bez wielkich hitów – prawie, lecz jest kilka solidnych tytułów sprzed lat. Zapraszamy do lektury…
Read More »