Home | Wszystkie wpisy

Wszystkie wpisy

Matematyka w grach – Teoria wieży cz.1
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Losowość w grach planszowych realizowana jest na różne sposoby. Najczęściej poprzez rzut kostką (kostkami), dobieranie i odkrywanie kart, odwracanie żetonów czy wyciąganie pewnych przedmiotów z woreczka. Ale są też inne metody i inne „generatory losowości”. Należy do nich specjalna wieża, używana w grach Szogun, Wallenstein i Amerigo. To, jak działa wieża w grze Amerigo i czy działa tak, jak powinna, było nawet  przedmiotem dyskusji na naszym forum zaraz po wejściu na rynek tej gry. Postanowiłem więc sprawdzić działanie wieży i przedstawić swoje obserwacje i przemyślenia na Games Fanatic.

Read More »

Szalona misja – A ode mnie dostaniesz mazaczek… [Współpraca reklamowa z Rebel.pl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Zadziwiają mnie ludzie, którzy mają szalone pomysły. Zadziwiają mnie nowe pomysły na mechanikę, gdyż wydaje mi się, że nic nowego nie można już wymyślić. (Tak samo jak w muzyce, w której przecież „wszystkie melodie już były!”). A jednak znajduje się co jakiś czas jakiś bzik, który krzyczy „voila!” i prezentuje nowe cuś, którego wcześniej nie było. Skąd ci ludzie to biorą? Chyba na początku stali w innej kolejce, gdy ja stałam w kolejce po sklerozę.

Read More »

Kolejka – czy Gra Roku 2012 starzeje się z klasą? [Współpraca reklamowa z Trefl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Nie zrecenzować w największym polskim serwisie planszówkowym tak znanej gry jak Kolejka, to grzech. Nie zrecenzować Gry Roku, jednej z najbardziej popularnych i rozpoznawalnych gier familijnych, gry, która przyciągnęła do nowoczesnych planszówek bodajże największe grono Polaków, to nawet grzech śmiertelny. Ale na szczęście grzechy są odpuszczane, jeżeli się za nie żałuje i obiecuje poprawę. … No to żałujemy. … I się poprawiamy.

Read More »

Siła oddziałów w historycznych grach wojennych
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Historyczne planszówki wojenne odwzorowują walki, do których dochodzi podczas rozmaitych kampanii i bitew. Aby przedstawić takie walki trzeba zasymulować działania oddziałów wojskowych. Najczęściej są one reprezentowane przez żetony umieszczone na mapie pokrytej heksagonalną siatką. Żetony te są opisane pewnym zestawem parametrów opisujących charakter i zdolności bojowe reprezentowanych oddziałów. Standardowo są to dwa współczynniki – jednym z nich są punkty ruchu opisujące mobilność oddziału, drugim zaś siła oddziału (czasem rozbita na atak i obronę). O ile z mobilnością najczęściej nie ma problemów, o tyle siła przypisana do konkretnych jednostek, bywa szeroko dyskutowana na forach „wojenników”.

Read More »

Shuffle x2 – Cars & Trumps [Współpraca reklamowa z Cartamundi] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

W zeszłym roku na jesieni firma Cartamundi weszła na polski rynek nową serią gier dla dzieci. Planszówki, a właściwie nie tyle planszówki co gry karciane, które dodatkowo pozwalają rozrzerzyć rozgrywkę używając tableta lub smartfona. Recenzje pierwszych 6 gier możecie znaleźć w naszym serwisie. Niedawno pojawiły się cztery kolejne, z których w tym artykule opiszę dwie.

Read More »

„Stawka większa niż życie” na Grenadierze
Ten tekst przeczytasz w < 1 minutę

W niedzielę 24.05 podczas konwentu Grenadier będzie można zagrać w „Stawkę większą niż życie”. Autorzy zapowiedzieli się z dwoma egzemplarzami, więc jest duża szansa żeby się załapać i poznać tę grę w praktyce. Po pokonaniu Brunnera będzie można popatrzeć na biegających w polskich i niemieckich mundurach rekonstruktorów. Sama „Stawka” w tempie ekspresowym zyskuje nowe grafiki i zapewne niedługo będziemy mogli zobaczyć już ostateczną wersję. Zobaczcie jak teraz wygląda.

Read More »