Nieraz tak bywa, że recenzent opisując jakąś grę i dzieląc się na jej temat opinią, w podsumowaniu stwierdza – wszystko ładnie działa, ale nic w tym nowego, grałem w dziesiątki tego typu pozycji. Krótko mówiąc: „to już było”. Uprzedzając kilkanaście następnych akapitów, zapewnię od samego początku – tym razem tak się nie stanie. Pierwszej grze wydawnictwa (czy też studia designerskiego) Lion Games, czego jak czego, ale oryginalności brakować nie będzie. Lion Games? A cóż to za nowy twór, jacyś kolejni debiutanci? Otóż nie. To załoga z Fabryki Gier Historycznych uznała, że pewne tematy gier trudno jednak podciągnąć pod historię, nawet bardzo gimnastykując ...
Read More »Wszystkie wpisy
Herosi – magia czasu rzeczywistego [Współpraca reklamowa z Rebel.pl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Matematyka w grach – Dobble i Znaj Znak Ten tekst przeczytasz w 5 minut
Metody matematyczne mogą być wykorzystywane nie tylko do analizowania przebiegu rozgrywki, ale także do stworzenia odpowiedniego zestawu rekwizytów. Czasami jednak są z tym pewne problemy, bo zagadnienia kombinatoryczne mają tendencje do niesamowicie szybkiego wzrostu. Jakie to może wywołać efekty, pokazuje wypowiedź, która pojawiła się w kwietniu 2012 na forum grupy Monsoon, podczas prac nad grą Znaj znak: „Niestety algorytm „brute force” w tym przypadku zupełnie odpada, oszacowałem czas generowania wszystkich kart w ten sposób i wyszła liczba rzędu 10^9 lat.”
Read More »Konkurs z Tytusem, Romkiem i A’Tomkiem! Ten tekst przeczytasz w < 1 minutę
Wspólnie z wydawcą Egmont Polska zapraszamy do konkursu, w którym główną nagrodę mamy w trzech postaciach, tak jak trzech jest bohaterów legendarnego komiksu – a teraz także gry planszowej. Jeśli chcesz wygrać egzemplarz planszówki Tytus, Romek i A’Tomek, to zapraszamy po szczegóły…
Read More »Cotygodnik redakcyjny GF – nr 25/15 Ten tekst przeczytasz w 7 minut
Dużo ciekawych i różnorodnych gier. Po prostu warto poczytać!
Read More »Premiera 7 na Pikniku Lotniczym w Krakowie Ten tekst przeczytasz w 8 minut
Wczoraj w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podczas Pikniku Lotniczego miała miejsce premiera najnowszej gry IPN – 7. W obronie Lwowa. Przez dwa dni trwały pokazy gry dla gości pikniku, a w niedzielę odbyła się uroczysta premiera z udziałem znamienitych gości. Tomasz Ginter w niezwykle barwnej i ogromnie emocjonującej prezentacji przedstawił historię 7. eskadry, a Karol Madaj omówił mechanikę gry oraz szczegóły jej powstania. Po premierze miałem przyjemność porozmawiać nieco dłużej z Karolem Madajem.
Read More »7 – rozstrzygnięcie konkursów! Ten tekst przeczytasz w < 1 minutę
Wczoraj miała miejsce oficjalna premiera gry 7 – Obrona Lwowa. Relacja z tego wydarzenia – jeszcze dziś. Także wczoraj minął termin nadsyłania odpowiedzi w dwóch konkursach związanych z tą grą. Odpowiedzi napłynęło niemało, a co ważne, w większości poprawne.
Read More »Nehemiasz – rodzinne euro po bożemu [Współpraca reklamowa z Gry Leonardo] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut
Na Nehemiasza ostrzyłem sobie zęby od Essen 2012, kiedy to pojawiły się pierwsze plotki o wydaniu tej gry. Zapowiedzi były od początku dość obiecujące – „innowacyjna mechanika worker placement” to tylko jeden z nieco zaskakujących sloganów, jakimi reklamowano nowy tytuł Łukasza „Wookiego” Woźniaka – znanego z wideorecenzji młodego twórcę gier, który na swoje magnum opus chyba jeszcze jednak wciąż czeka. Gra miała ukazać się na Essen 2012. Nie udało się. Miała pojawić się na Essen 2013. Też się nie udało. Pojawiła się wiosną 2014 i wzbudziła mieszane uczucia. A jak to było u nas? Ano było tak:
Read More »Jeszcze jeden konkurs z 7: Obrona Lwowa Ten tekst przeczytasz w < 1 minutę
27-28 czerwca podczas Małopolskiego Pikniku Lotniczego odbędzie się premiera najnowszej gry edukacyjnej Instytutu Pamięci Narodowej zatytułowanej „7”. W związku z tym mamy dla naszych Czytelników jeszcze jeden konkurs! Nieco trudniejszy, ale może dzięki temu łatwiej o szczęśliwy los?
Read More »Matematyka w grach – Teoria wieży cz.4 Ten tekst przeczytasz w 5 minut
Dotychczas pisałem głównie o tym, co się dzieje w wieży. Dla gracza istotniejsza jest informacja o tym, jakie kostki z niej wypadają. Wynika to oczywiście z roli, jaką w grze Amerigo pełni wieża. A przypominam, że jest ona generatorem losowości i określa, jakie akcje gracze mogą w danej fazie wykonać i ile razy można przeprowadzić wybraną akcję. Dostępne akcje wyznaczane są przez kolory kostek, które wypadły z wieży, a liczbę akcji limituje liczba kostek w najliczniejszym kolorze. Rozkłady tych zmiennych losowych wyznaczyłem z symulacji 20 rozgrywek, czyli z tych samych danych, z których korzystałem w poprzednim odcinku.
Read More »Konkurs z 7: Obrona Lwowa Ten tekst przeczytasz w < 1 minutę
27-28 czerwca podczas Małopolskiego Pikniku Lotniczego odbędzie się premiera najnowszej gry edukacyjnej Instytutu Pamięci Narodowej zatytułowanej „7”. W związku z tym mamy dla naszych Czytelników konkurs!
Read More »