Ruszamy na wschód! Przed nami Indie, Filipiny (a konkretnie Manila) i Tajlandia (a konkretnie Bangkok). A że azjatyckie odległości są niemałe, będziemy między nimi przemieszczać się drogą powietrzną – za pomocą sterowca. Zapraszamy na wspaniałą podróż.
Read More »Wszystkie wpisy
Cotygodnik Redakcyjny GF 24/18, czyli ten, w którym eksplorujemy Azję (z przestworzy)
Altiplano – dobrze naoliwiona alpaka [Współpraca reklamowa z Baldar] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut
Kiedy stykamy się z Altiplano po raz pierwszy wiemy o nim przeważnie dwie rzeczy – że jest sequelem Orleanu i że ma dziwne pudełko w peruwiańskie szlaczki, w dodatku z kuriozalną alpaką. No dobrze, czasem wiemy tylko o tych szlaczkach i alpace. Tak czy siak Altiplano na pewno przykuwa (na dobre lub na złe) uwagę bardzo nietypową oprawą graficzną pudełka. Czy w środku znajdziemy grę równie nietypową, czy też kolejną iterację tego samego, tylko z innymi grafikami?
Read More »Matematyka w grach – analiza plansz w Zamkach Burgundii cz.4 Ten tekst przeczytasz w 6 minut
Jak wynika z rozważań, przedstawionych w poprzednim odcinku, najwyższe wyniki udaje się uzyskać na planszach, na których są duże pastwiska. Dotyczy to przede wszystkim gry z udziałem 4 osób, bo w grze dwuosobowej zależność liczby punktów od wielkości pastwisk nie jest już tak bardzo odczuwalna. Ale nie każda plansza z dużymi pastwiskami pozwala na uzyskanie wysokiej średniej. Tak jest np. w przypadku planszy nr 1, która mimo układu pastwisk 5+1 daje stosunkowo słabe wyniki. Z kolei plansza nr 5, z układem pastwisk 3+3, jest jedną z lepszych, szczególnie w grze dwuosobowej. Zapewne decydujący wpływ ma tu liczba regionów, na które ...
Read More »W co my gramy? – czyli BARDZO nietypowy konkurs dźwiękowy nr 4 [ROZWIĄZANIE] Ten tekst przeczytasz w 2 minut
Dziś naprawdę nietypowy konkurs, gdyż do wygrania nie tylko nasze gamesfanaticowe torby na gry, ale także egzemplarz gry, którą należy odgadnąć! A gdy odtworzycie konkursowe nagranie, zdziwicie się zapewne jeszcze bardziej..! :D
Read More »Ganges – rzut okiem na rzekę pełną niespodzianek [Współpraca reklamowa z Egmont] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut
Ganges to kościany euro suchar duetu Inki i Markusa Brandów. W ich gry nie miałam jeszcze przyjemności i okazji zagrać, dlatego do Gangesu podeszłam bez żadnych oczekiwań, z samą ciekawością i otwartością. Gra spodobała mi się wizualnie, no i ma kości, co klasyfikowało ją od razu jako grę z typu „koniecznie zagrać”!
Read More »Azyl: Zagrożone gatunki – czyli Najlepszy Debiut roku 2018 Ten tekst przeczytasz w 4 minut
Azyl: Zagrożone gatunki to gra polskiego twórcy, Przemka Wojtkowiaka, która zdobyła wyróżnienie w konkursie Gra Roku 2018 w kategorii Gra Roku – Najlepszy Debiut. Minimalistyczna grafika na pudełku zachęca, aby zajrzeć do środka i sprawdzić, co tam właściwie na nas czeka. A czeka na nas całkiem sporo, a przede wszystkim dwujęzyczność. W środku znajdziemy grę niezależną językowo z dwiema instrukcjami: jedną polską, a drugą angielską. Gra typu worker placement z ciekawym mechanizmem zasięgu widzenia dostępnych akcji zainteresowała mnie swoim tematem i minimalizmem okładki (a mówią, nie oceniaj po okładce…). Sprawdźcie, co sądzę o grze Azyl: Zagrożone gatunki.
Read More »Cotygodnik Redakcyjny GF 23/18, w którym króluje Helvetiq, egzotyka i żelazna kurtyna Ten tekst przeczytasz w 7 minut
Tajemniczy, egzotyczny, logiczny, polityczny, kolorowy, kooperacyjny, wredny – jednym słowem bogaty. Oto nasz dzisiejszy Cotygodnik:
Read More »13 duchów – dedukcja w wersji light [Współpraca reklamowa z Nasza Księgarnia] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 3 minut
Jedną z nowości, które miałem ostatnio okazje testować było 13 duchów od Naszej Księgarni. Do gry przyciągnęły mnie (już nie pierwszy raz) prześliczne grafiki Tomasza Larka i ciekawy opis wskazujący na lekką i szybką grę dedukcyjną. Niewielki pudełeczko (wielkości tego od Gejszy) przesłane przez wydawcę mieściło w sobie krótką instrukcję, dwie talie zawierające po 13 kart duchów oraz kilka tekturowych żetoników do punktacji. Miało też informację, że gra jest przeznaczona dla 2-4 graczy, w wieku od 8 lat, a jedna rozgrywka trwa około 20 minut.
Read More »Wyniki konkursu z okazji Dnia Dziecka Ten tekst przeczytasz w 2 minut
Dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu z okazji Dnia Dziecka za udział! Wpłynęło do nas mnóstwo pięknych, sentymentalnych i zabawnych odpowiedzi! Zwycięzców niestety mogło być tylko (albo aż!) 19, oto oni:
Read More »Matematyka w grach – analiza plansz w Zamkach Burgundii cz.3 Ten tekst przeczytasz w 5 minut
W poprzednim odcinku pisałem o tym, że niektóre elementy punktacji, takie jak niewykorzystane grudki srebra, niewykorzystani robotnicy, sprzedane i niesprzedane towary oraz premie za ukończenie koloru, nie zależą od planszy. I tylko punkty za towary zależą, i to w niewielkim stopniu, od liczby graczy. Oceniam, że wymienione wyżej elementy punktacji dają graczowi średnio 40-50 punktów, co stanowi jakieś 20-25% ich ogólnej liczby. Źródła różnic w średniej liczbie zdobywanych punktów tkwią więc w pozostałych elementach punktacji. Przypomnę teraz tabelkę, od której zaczynał się pierwszy odcinek, rozszerzoną o kolumny, charakteryzujące poszczególne plansze.
Read More »