John H. Butterfiled to geniusz wojennych gier solo. Właśnie w sklepach pojawiła się jego najnowsza gra Enemy Action: Kharkov, symulująca walki w rejonie Charkowa wiosną 1943 roku. Był to bardzo gorący okres – najpierw Rosjanie przeprowadzili silną ofensywę a później Niemcy mocno kontratakowali. Kiedy zdobyłem te grę, to od razu rzuciłem się na najtrudniejszy wariant, czyli German Solo, w którym gra odpowiada za działania Rosjan. W końcu jestem weteranem Arden, pierwszej gry z tej serii, więc co to dla mnie! Zobaczcie co z tego wynikło.
Wojska rozstawione, Rosjanie (żetony pomarańczowe) są gotowi do rozpoczęcia ofensywy przeciwko Niemcom (żetony szare).
Pierwsza aktywacja Rosjan jest ułatwiona - zamiast samemu rozgrywać ich akcję, rzuca się kostką i ustawia jeden z rozliczonych przez autora wariantów.
Mobilna grupa Popowa (oddziały z żółtym paskiem) rozbija obronę.
Pechowo dla Niemców od razu poszła kolejna aktywacja dla Popowa i nastąpiło całkowite przełamanie frontu.
Niemiecki III Korpus Pancerny (pomarańczowy pasek) próbował załatać dziurę, ale zanim zajął sensowne pozycje, Popow ponownie uderzył.
Walki trwały również na odcinku Frontu Woroneskiego, gdzie Trzecia Armia Pancerna także przełamała pierwszą linię obrony i zaczęła spychać niemiecki korpus SS w stronę Charkowa..
Sytuacja po pierwszym etapie (trzy dni walk). W niemieckim sztabie nastroje bardzo minorowe i narasta panika.
Sowieckie wojska wkrótce osiągną cele pierwszego etapu ofensywy (to te różowe żetony Front objective).
Ponownie uderzyła grupa Popowa całkowicie pozbawiając Niemców nadzieji na odtworzenie linii obrony. Cel frontu przesunął się do Pawłogradu.
I znowu uderzył Popow. Zignorował zagrożenie ze skrzydła i rzucił się w stronę Pawłogradu i dalej Dniepropietrowska.
Ostateczny cel ofensywy wyznaczony dla Grupy Mobilnej Popowa padł już w piątym dniu ofensywy (drugi etap). Niemcy rwą sobie włosy z głowy.
Nie mogąc nic poradzić na wysforowane czołówki, Niemcy próbują odciąć je od sił głównych i zaopatrzenia (choć to będzie miało znaczenie dopiero od czwartego etapu).
Kontratak III korpusu zakończył się sukcesem, ale w tym czasie trzecia armia sforsowała Doniec i zbliżała się do Charkowa.
I znowu grupa Popowa. Z marszu zajmują kolejne pozbawione obrony miasta, jednak zbytnie rozciągnięcie sił nie pozwala na skuteczne zajęcie się III Korpusem. Na szczęście dla Rosjan powoli nadciąga 6 Armia, która będzie mogła wziąć na siebie to zadanie.
Trzecia armia pancerna zrolowała Niemiecką obronę a rozkazy STAVKi nakazują pominąć Charków i iść dalej. Na południu niemiecki III Korpus kontynuuje ataki przeciwko grupie Popowa, jednak tym razem okrążona sowiecka dywizja się obroniła. Nastąpił koniec drugiego etapu i zarazem pierwszego scenariusza.
Niemcy ponieśli bardzo ciężkie straty, ale również straty Rosjan są dotkliwe - ich najsilniejsze oddziały zostały bezpowrotnie osłabione. Sowieci zdobyli 12VP, czyli o 3 więcej niż jest wymagane do wygranej. Grupa Popowa wylosowała praktycznie wszystkie aktywacje jakie mogła otrzymać, przez co odniosła spektakularny sukces. Z drugiej strony spowodowało to, że zupełnie się rozproszyła i straciła zdolność do skutecznego zwalczania Niemców, co może w przyszłości być dla nich szansą na odwrócenie wyniku bitwy (co pokazują działania III Korpusu).
Grę Enemy Action: Kharkov kupisz w sklepie