Spiel 2018 Essen się zakończyło. Ponownie impreza okazała się bardzo owocne dla Games Fanatic, tak więc niedługo możecie się u nas spodziewać recenzji wielu essenowych nowości. Zanim to jednak nastąpi, dzisiaj o grze (a w zasadzie dodatku), której polska premiera, przemknęła po cichu, jakby nieco niezauważona w cieniu Targów. A szkoda, bo mowa o dodatku do bardzo dobrej gry – Concordii, czyli o Concordia: Salsa.
Salsa wprowadza do Concordii trzy nowe elementy – mapy, sól i kafle forum.
Nowe mapy – Hiszpania i Bizancjum stanowią alternatywę dla znanych z podstawowej wersji gry plansz Italii i Europy. Mapa Hiszpanii z jedynie dziewięcioma prowincjami i 24 miastami wydaje się być przeznaczona głównie do rozgrywki w mniejszych składach (dwu-, trzyosobowych), i w takich konfiguracjach sprawdza się nawet lepiej niż mapa Włoch z jej 11 prowincjami i 26 miastami. Rozgrywka na Półwyspie Iberyjskim wymaga od graczy większej interakcji, a co za tym idzie zmusza też od początku do głębszego planowania swoich ruchów. Mapa Bizancjum z dziesięcioma prowincjami, 29 miastami i bogatą siecią (szczególnie morskich) połączeń również nie odbiega od dołączonej do podstawowej wersji gry Europy.
Reasumując, obie mapy trzymają dobry, wysoki poziom i stanowią bardzo ciekawą alternatywę dla plansz znany z pierwowzoru (przy czym dla mniejszego grona graczy Hiszpania wydaje mi się obecnie najlepszym wyborem z 6 ogrywanych przeze mnie dotychczas map).
Jednak nie mapy, a nowy rodzaj towaru oraz kafelki forum stanowią o głównej sile tego dodatku.
Zacznijmy od nowego towaru, jakim jest sól. Sól w starożytności pełniła rolę niezwykle cennego środka płatniczego. Nic więc dziwnego, że bardzo istotną rolę przypisał jej również autor, decydując, że solą będzie można zastąpić (w stosunku 1 od 1) każdy inny towar występujący w grze, niezależenie od tego jakie miałoby być jego przeznaczenie (można się nią np. posłużyć jako cegłą do budowy domu podczas akcji architekta, sprzedać jako jedwab u kupca, czy użyć jako dowolnie wybranego surowca podczas akcji senatora lub konsula). Sól pozyskujemy dzięki domkom w miastach zapewniających ten rodzaj towaru (koszt budowy takiego domku to wino, narzędzie i 5 sestercji). Ponadto jedną sól otrzymujemy, zamiast dodatkowego zboża, na początku rozgrywki.
Wprowadzenie z pozoru niewielkiej modyfikacji jaką jest dodanie towaru-jokera, w praktyce okazuje się być kolosalną zmiana dla rozgrywki. Już sam fakt zastąpienia solą drugiego zboża w zestawach startowych graczy znacznie rozszerza nasze możliwości na początku partii. Okazuje się bowiem, że podczas pierwszej akcji architekta nie musimy się ograniczać do budowy drugiego domku jedynie w mieście z cegłą, lecz możemy się od razu postarać o pozyskanie źródła znacznie bardziej intratnego towaru. Podobnie, znacznie większe możliwości mamy przy zagraniu senatora, bo dzięki posiadaniu soli w większości wypadków jesteśmy w stanie sięgnąć od razu po najdalszą kartę z toru (wymagającą dwóch dodatkowych jedwabi). Także podczas samej partii sól pozytywnie wpływa na balans rozgrywki. Głównie dzięki jej posiadaniu jesteśmy bowiem w stanie łatwiej podróżować i rozsiewać nasze włości po mapie. Powoduje to, że rozgrywka dużo częściej niż w wersji podstawowej kończy się poprzez wybudowanie wszystkich domków na planszy, co wcześniej, przynajmniej w moich partiach, zdarzało się niezwykle sporadycznie. My przyjęliśmy tę zmianę entuzjastycznie, ponieważ aspekt rozprzestrzeniania się po planszy zgodnie uważamy za ciekawszy niż aspekt budowy i mielenia karcianego silniczka.
Trzeci moduł wprowadza do rozgrywki forum oraz kafle patrycjuszy i obywateli. Patrycjusze to osobistości zapewniające graczowi stałą zdolność, obywatele przynoszą nam jednorazowy efekt po czym odchodzą (ich kafle należy odrzucić). Przed grą każdy z graczy losuje jednego patrycjusza, reszta płytek jest mieszana i cztery z nich wykładane zostają na forum. Podczas gry, gracz który skorzystał z akcji trybuna liczy ile kart zagrał dotychczas i na podstawie ich liczby wybiera jedną z jednej, dwóch, trzech lub czterech dostępnych na forum osobistości, która od tej chwili będzie mu służyć.
Forum, podobnie jak sól daje nowe tchnienie rozgrywce i otwiera przed graczami nowe horyzonty i dodatkowe możliwości. Zdolności tak patrycjuszy jak i obywateli są zazwyczaj mocne, stąd przyznanie graczom po jednym (wybranym spośród dwóch) patrycjuszu już podczas przygotowanie do gry powoduje, że rozgrywka od początku staje się asymetryczna, a możliwość dosyć łatwego nabycia kolejnych kafli pozwala na mocne zindywidualizowanie ścieżki naszego rozwoju i zbudowanie pod nią odpowiedniej strategii gry. Jest to kolejny aspekt, który wymaga solidnego pogłówkowania, ale daje przy tym też mnóstwo frajdy. Jedyny drobny zarzut jaki tu mam to, to że o ile patrycjusze są przy swojej dużej różnorodności raczej zbalansowani, o tyle niektórzy obywatele wydają się mieć dosyć słabe znaczenie, co przy konieczności ich odrzucenia po użyciu, sprawia, że nie są zbyt chętnie dobierani przez graczy i długo blokują miejsce na forum.
Warto też wspomnieć słowo o wykonaniu dodatku. Co do zasady nie odbiega on standardami (w tym również rozmiarem pudełka) od oryginału gry. Da się jednak zauważyć dwa lekkie wahnięcia od normy – jedno na plus, drugie na minus. Plusem są na pewno dwa dodatkowe puste kafelki forum dołączone na wypadek zgubienia oryginałów oraz sztywny i gruby kafel Praefectusa Magnusa, zastępujący kartę z wersji podstawowej. Pewne zdziwienie budzi natomiast nieproporcjonalny rozmiar znacznika soli, która jest znacznie większa od wszystkich pozostałych towarów w grze. Jest to jednak drobnostka, wyłapana z ogólnego dobrego wrażenia jakie sprawia wykonanie gry.
Podsumowując, Salsa jest świetnym dodatkiem czyniącym z i jak bardzo dobrej Concordii grę jeszcze lepszą – pełniejszą, głębszą i dającą jeszcze więcej przyjemności z konstruktywnego wysiłku szarych komórek. Zawsze trudno mi ocenić wyłącznie sam dodatek, ale mogę śmiało powiedzieć, że Concordia z Salsą z pierwotnie wystawionej dziewiątki, podskoczyła u mnie na 9,5 / 10.
Złożoność gry
(5/10):









Oprawa wizualna
(7.5/10):









Ogólna ocena
(9.5/10):









Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra tak dobra, że chce się ją polecać, zachwycać nią i głosić jej zalety. Jedna z najlepszych w swojej kategorii, której wstyd nie znać. Może mieć niewielkie wady, ale nic, co by realnie wpływało negatywnie na jej odbiór.
GamesFanatic for AI Gry planszowe, karciane, recenzje, felietony, nowości ze świata.







