Home / News / Ekologia w planszowych decyzjach.

Ekologia w planszowych decyzjach.

 

W tym cyklu zobaczymy sześć gier planszowych, które nawiązują do ekologii. Dziś omówimy grę „Wysokie Napięcie”, bo jej uczestnicy budują elektrownie lub farmy wiatrowe. Wybór źródła prądu to wybór finansowy, który być może dobrze ilustruje rzeczywistość. Na koniec poznamy efekt „huśtawki”, który nie pozwoli wszystkim graczom przejść wyłącznie na elektrownie wiatrowe, i zastanowimy się, na ile może on wydarzyć się naprawdę.

Nie widzę tego – pomyślałem, gdy dostałem propozycję napisania tekstów o planszówkach i … ekologii. Równie dobrze mogę napisać o saksofonach i architekturze. W podobny sposób komentowali moi znajomi: „sam sobie kręcisz pętlę na szyję” oraz „Widzę już jak odbierasz nagrodę Pulitzera w kategorii teksty absurdalne”. Mówili to całkiem słusznie! A jednak teksty powstały i pierwszy z nich właśnie został opublikowany:  http://ulicaekologiczna.pl/zdrowy-styl-zycia/ekomeeple-ekologia-w-planszowych-decyzjach/

Zmiana nastąpiła, gdy zapaliłem się do eksperymentu. Zobaczmy, jakie decyzje podejmują gracze w sytuacjach, które przypominają sytuacje ekologiczne. Pokażmy wycinki ekologii za pomocą gier, nie teorii gier, tylko autentycznych, współczesnych planszówek.

Obawiam się, że cykl „Ekologia w planszowych decyzjach” leży niefortunnie między popularno a naukowym, przy czym bez lekkości tego pierwszego i solidnych badań tego drugiego. Ale z drugiej strony „tego jeszcze nie grali”. Do gier nawiązują ekonomiści, psycholodzy sportu, socjolodzy. Być może plansze pokazały swój badawczy potencjał? Jeśli jesteś odważnym czytelnikiem, to polecam sprawdzić, co z tego wyszło.

Cykl składa się z sześciu części. Publikowane będą w tygodniowych odstępach na portalu http://ulicaekologiczna.pl/.

Bardzo dziękuję wszystkim ekspertom: Ani Mieszkowskiej, Tomkowi Mieszkowskiemu, Pawłowi Ostrowskiemu, Przemkowi Radeckiemu oraz Marcinowi Sobczykowi. Redakcyjnie, korektorsko i psychiatrycznie leczyła mnie Marysia Misiorowska.

Do usłyszenia przy „Saksofonach w Architekturze”!


 

Facebook Comments

14 komentarzy

  1. Za mało kapustki w kapustce 😉 więcej w tekście wypowiedzi “expertów” niż głosu autora

  2. Maciek – tak trzymać – czytam ciebie od dłuższego czasu i widzę, że udaje ci się osiągać kolejne sukcesy na drodze dziennikarskiej. Trzymam za Ciebie kciuki i życze sukcesów na tym polu 🙂

  3. Pominąłeś kwestię elektrowni śmieciowych (które stanowią pomysł na rozwiązanie problemu śmieci / energii), planszy z Beneluksem (która promuje energooszczędność) i zasobów paliwowych.

    Zwróć uwagę na to, że WN premiuje również wykorzystanie bardziej wydajnych rozwiązań – do zwycięstwa konieczne jest optymalizowanie wydajności nawet “niezielonych” elektrowni.

    Fajny pomysł na cykl, ale niepotrzebnie zasłaniasz się cytatami.

  4. Kapustko, nie wiem w jaką wersję WN grałeś, ale ta którą ja znam, pozwala na rozgrywkę maksymalnie 6, a nie 7 osób.

  5. Geko: grałem w wersję, gdzie sześć osób się bawi a jedna patrzy. 😛

    Veridiana, Ezechiel: To miłe, że jesteście głodni kapusty, dziękuję. Ale ja nie wspomniałbym o ograniczaniu wydobycia przez kopalnie. I nie wiedziałem ekolekcjach w przedszkolu. Oni naprawdę wiedzą więcej na te tematy.

    Nie wspominam celowo o dodatkach do gier, wydajności elektrowni i spalarniach śmieci. Cykl brzmi “ekologia w planszowych DECYZJACH”. Interesują mnie decyzje graczy. Będzie to wyraźniej widoczne w następnych odcinkach, bo wybrane gry nie mają nic wspólnego z ekologią w warstwie fabularnej.

    dzięki za komentarze!

  6. zimoch84, ogromnie dziękuję. Świadomość, że ktoś czyta i trzyma kciuki daje mi siłę. Na potęgę posępnego kciuka, mam zarwaną noc (na pisanie)! Kieruję teraz klawiaturę w stronę kota … i nic.

    W jaki sposób dodałeś komentarz nie na koniec listy, tylko w środek?

  7. Może jego komentarz skoczył w środek bo ma inaczej ustawiony zegar systemowy? Absurdalne, ale…

  8. Albo zimoch redagował swój komentarz przez ostatnie dwa dni. Też łapię blokadę czasami, to ludzka rzecz.

  9. komentarz trafił do moderacji (sam nie wiem czemu) i dopiero teraz go zauważyłem i zaakceptowałem

  10. @ Kapustka

    Użycie lepszej elektrowni, aby zmniejszyć zmaksymalizować stosunek produkcja / koszty to raczej typowa decyzja dla WN. Paradoksalnie jednym z problemów decyzyjnych jest “kiedy przejść na następną generację” – obecny również w prawdziwej energetyce.

    Właśnie ten przykład – łączący planszówki, ekologię i prawdziwą energetykę wydaje mi się cenny “felietonowo”.

    Niezależnie od uwag – czekam na dalsze teksty.

  11. O, masz rację, to ładne odniesienie do prawdziwej energetyki. Zaczynam żałować, że przepadło.

  12. Przegrać celowo – w Twilight Struggle ma to fabularny sens. Czwarta część opublikowana: http://ulicaekologiczna.pl/zdrowy-styl-zycia/ekomeeple-ekologia-w-planszowych-decyzjach-4/

  13. Wybierasz ruch w Puerto Rico. Kupowanie budynku bardzo pasuje do twojego planu, ale kilku graczy ma więcej monet od Ciebie. Pozwolisz im skorzystać?

    Szósta, ostatnia część: http://ulicaekologiczna.pl/zdrowy-styl-zycia/ekomeeple-ekologia-w-planszowych-decyzjach-6/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

5 − 3 =