Home / Aktualności / Polska nowożytna w Cywilizacji: Poprzez wieki

Polska nowożytna w Cywilizacji: Poprzez wieki

Dodruk Cywilizacji: Poprzez wieki stał się w końcu faktem – po kilku miesiącach, problemach z produkcją, itp. Cywilizacja wjechała w końcu do magazynów wydawcy – REBEL.pl. Polska edycja została wzbogacona o specjalny dodatek z sześcioma typowo polskimi kartami, a z okazji dodruku udało nam się stworzyć kolejne 4 karty. Pierwsze dwie pokazywaliśmy już w grudniu, kolejne dwie prezentujemy poniżej.Epoka II w Cywilizacji: Poprzez Wieki to okres nowożytny.  Nie było tu specjalnie problemu z wyborem lidera – szczególnie, że w zeszłym roku obchodzony był Rok Chopinowski z okazji 200-lecia urodzin tego wielkiego kompozytora i pianisty. Fryderyk Chopin to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich postaci na świecie, powstała nawet gra komputerowa z jego udziałem (Eternal Sonata). Belweder natomiast jest jednym z symboli polskiej państwowości po I Wojnie Światowej, a zbudowany został właśnie w okresie nowożytnym.

W grze Belweder pozwala na zagranie karty akcji w tej samej kolejce, w której została dobrana. Pozwala to na elastyczniejsze dobieranie kart i szybsze wprowadzanie ich w życie. Aby to wykorzystać, cud daje dodatkową akcję cywilną. Dwa dodatkowe punkty kultury co kolejkę czynią tę kartę jednym z ciekawszych wyborów w II epoce.

Fryderyk Chopin natomiast dodaje dwa do poziomu zadowolenia, co pozwala bezpiecznie przejść przez epokę II bez martwienia się o ten współczynnik i jest naturalnym prekursorem Elvisa Presleya :-). Przy okazji – warto dobrze wybrać moment zmiany lidera, tak aby co najmniej jeden z przeciwników punktował już jak najwięcej kultury.

Cywilizacja: Poprzez wieki powinna pojawić się w sklepach w ciągu kilku dni, a dodatek PL (6 poprzednich kart + 4 nowe) znajdzie się w każdym egzemplarzu. Dla osób, które kupiły pierwszą edycję przygotowaliśmy jednak niespodziankę – 4 nowe karty będą dostępne dla każdego, zupełnie bezpłatnie, w sklepie w którym gra została zakupiona – zapraszamy do kontaktu ze swoim sprzedawcą w celu uzgodnienia możliwości odbioru dodatku.

PS: Rozwiązanie konkursu z Facebooka wrzucimy jutro.


 

Facebook Comments

25 komentarzy

  1. Avatar

    Bardzo fajne karty – trzeba chyba zacząć losować cuda i liderów przed grą bo robi ich się za dużo 😛

  2. Avatar

    O proszę! Jak to dobrze, że sprzedałem pierwszą edycję. Może się skuszę na drugą z wypraską :).

  3. Avatar

    Świetna wiadomość z tymi dodatkowymi kartami dla posiadaczy 1. edycji.

  4. Avatar

    Kupiłem cywilizację w jakiejś księgarni na wczasach i pewnie nie będę miał szans na nowe karty. Cieszyć się jedynie mogę z Chopina na koszulce 🙂 ^^

  5. Avatar

    @Marioosh — możesz zgłosić się do dowolnego sprzedawcy (lub do wydawcy) i wraz z jakimś zamówieniem poprosić o dołożenie dodatku – nie musi to być sprzedawca, u którego kupiłeś Cywilizację.

  6. Avatar

    @Nataniel-a po wypraski też można się zgłosić? fajnie by było 🙂

  7. Avatar

    Z komentarza Rebela na FB: wypraska jest częścią drugiego dodruku i nie jest dostępna osobno.

  8. Avatar

    A czy w wyprasce mieszczą się karty w koszulkach? Pytam, choć ze zdjęcia widzę, że na 99% nie 🙁

  9. Avatar

    Nie, nie zmieszczą się w koszulkach – tak samo jak w edycji angielskiej. Jeżeli zamierzasz karty zakoszulkować, na pewno znajdziesz chętnych na swoja wypraskę 🙂

  10. Avatar

    Kolejny cud imho przegięty. Jeszcze pewnie będzie wóz Drzymały o funkcjach jak space flight

  11. Avatar

    Cudo takie (belweder) dobrze wyciągnięte z decku może dać zbiorczo ze 60 pkt, a koszt budowy żaden. Wartość za duża co najmniej o punkt kultury albo białą akcję.

  12. Avatar

    Jakim, nomen omen, cudem 60 pkt? Skoro to cud z II ery, a gra trwa ok. 20 tur. Załóżmy, że zbudujemy go w 10. turze, to mamy na całą grę 2*10 = 20 pkt. No i do tego trzeba wyłożyć 12 surowców, żeby go zbudować. Owszem, dodatkowa akcja cywilna to świetna sprawa (tę dają też Piramidy, kosztujące 6 surowców). Zagranie jednej żółtej karty w tej samej turze też niezłe. Ale czy w skali całej gry to jest takie mocne? To już trzeba sprawdzić w praktyce – zamiast budować Belweder i korzystać z niego można inaczej zainwestować zasoby. Dlatego sugeruję najpierw zagrać kilka partii w różnym gronie, a potem wysuwać oskarżenia, że cud jest przegięty.

  13. Avatar

    Oskarżenia?? Że co, eee..?
    Przyjmując dowolne założenia uzyskujesz dowolny wynik. Tak tani cud II ery może byc zbudowany wyraźnie przed połową gry, zwłaszcza że tych tur to jest chyba jednak średnio wyraźnie więcej niż 20. W pewnych sytuacjach (a zwłaszcza rozgrywkach bardziej militarnych) Belweder mógłby robić kumulatywnie sporo ponad 20 % punktów (uwzględniając efekty poboczne). Raczej trudno to racjonalnie uzasadnić. Czynnik losowy, czyli komu sie pojawi Belweder do wzięcia z toru i w jakim momencie gry staje się zbyt ważący. Oczywiście wszystko mozna zrównowazyć efektami innych nowych cudów, którymi się gracze mogą jakoś podzielić, ale cuda dotychczasowe wyraxnie będą wtedy odstawać od takich nowych na swoją niekorzyść.

  14. Avatar

    Z tego co kojarzę z gier online, to tur jest zazwyczaj nie więcej niż 20. Co do reszty, to jak sam przyznajesz te 60 pkt. to jest takie trochę sufitowe szacowanie, bo wpływ danej karty na końcową punktację dość ciężko wycenić. I nie mówię tu nawet o teoretycznych rozważaniach, a o faktycznej analizie danej partii. Stąd nie mogę się zgodzić z Twoim, wyraźnie ujętym poglądem, że cud jest przegięty.

  15. Avatar

    Co do budowania wyraźnie przed połową gry. Zakładając, że na I, II i III epokę będzie 20 tur (co i tak wydaje mi się zawyżone), to powiedzmy, że II epoka zacznie się w 7. turze (wejdą pierwsze karty z II epoki). Nawet jak bierzesz Belweder w 8. turze i kończysz go w 9., to masz bezpośrednio 12*2 = 24 pkt na koniec.

    I generalnie wyznaję pogląd, że o ewentualnym przegięciu albo niezbalansowaniu czegoś w grach powinno się mówić bo praktycznych testach, które powodują takie wątpliwości. W swojej wypowiedzi w stwierdzasz, że cud jest przegięty (Twoim zdaniem). Chyba za szybko na takie kategoryczne stwierdzenia, nie sądzisz?

  16. Avatar

    Całe szczęście w nowym wydaniu jest tyle dodatkowych kart, że jak ktoś uważa że lider / cud jest przegięty / za słaby to można ich sobie dowolnie wymieniać 🙂

  17. Avatar

    Ale ten komu sie będą trafiały niezbalansowane karty będzie zawsze wygrywał. Z kolei dokładanie kart do decku raczej nie skraca rozgrywki, a zdaje się mają być jeszcze jakieś.

    Do tego trudniej będzie wygrac sensownie wojnę przeciwko posiadaczowi Belwederu, więc zawęża to możliwości gry w zakresie wachlarza racjonalnych posunięć. Przyczyną jest duży bonus taktyczny do wykorzystania leżących na stole wszystkich patriotyzmów i nacjonalizmów.

  18. Avatar

    Rozgrywka trwa średnio 18 kolejek – sprawdzone na kilkudziesięciu grach. Nie rozumiem co oznacza “tani cud z II ery” – wszystkie cudy z II epoki kosztują tyle samo. Wieża Eiffela dająca 4 punkty kultury i uśmiech kosztuje tyle samo.

  19. Avatar

    Rzeczywiście sformułowanie nienajszczęśliwsze. W dalszym ciągu Belweder wydaje się być zdecydowanie najsilniejszym cudem w erze. Wieża jest o jeden kamyk droższa, a poza tym wymaga zgromadzenia zapasu (etap za 7) co może oznaczac małą stratę w całym cyklu budowlanym.

    Jak chcecie, to mogę pochwalić Szopena

  20. Avatar

    Faktycznie, wieża jest jedynym cudem z II epoki kosztującym 13, a nie 12.

    Akurat Szopen mi się średnio podoba. Mój pomysł był taki: When Chopin leaves the game, you can increase the population and build a theater or library of your choice (from your technologies) using this worker, for free (urban buildings limit still counts). — jednak Czesi przeforsowali swój 🙂

  21. Avatar

    Witam! A i tak moim zdaniem TTA jest o wiele bardziej losowa grą niż SM:C Wilsona.

  22. Avatar

    Ciekawy pomysł – rozumiem że za zwiększenie populacji bym musiał zapłacić?, a dopiero za budowę teatru / biblioteki nie (z opisu to do końca nie wynika)

  23. Avatar

    Ach ci husyci 😉 Lider Frydek w takiej formule jest imho ciekawy, bo (co akurat jest sprzeczne z całą koncepcją liderów :D) nie narzuca rozwoju w żadnym określonym kierunku. Pozwala się przygotowac pod każdy finał, czyli wnosi nową opcję do bazy taktyk.

  24. Avatar

    Nie, rozwinięcie populacji też za freee.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

1 × 2 =