Home / News / 303 atakuje Brukselę

303 atakuje Brukselę

Dnia 28 września 2010 r. w Parlamencie Europejskim w Brukseli odbyła europejska premiera najnowszej gry edukacyjnej IPN zatytułowanej “303”. W siedemdziesiątą rocznicę Bitwy o Anglię swoje umiejętności w grze sprawdzał między innymi przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek. 6 października w Centrum Edukacyjnym IPN “Przystanek Historia” w Warszawie odbędzie się polska premiera gry.

Podczas wtorkowej premiery gry przemawiali m.in. przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek i – reprezentujący brytyjskich konserwatystów – Geoeffrey Van Orden (niegdyś żołnierz zawodowy i generał w NATO). Następnie współtwórca gry i towarzyszącej jej wystawy dr Tomasz Ginter (BEP IPN) zaprezentował grę. Krótka rozgrywka odbyła się w składzie: alianci – Tomasz Ginter, Jerzy Buzek, Niemcy – gen. Van Orden i dr Władysław Bułhak (IPN), gra nie została rozstrzygnięta.

Historia gry “303” zaczęła się w roku 2009 kiedy to Instytut Pamięci Narodowej zadebiutował jako wydawca własnych gier planszowych. Wejście do świata graczy odbyło się w sposób skromny i niezauważalny. Dopiero pojawienie się nieszczęsnego “Wrońca”, zwróciło uwagę graczy na pozycje wydane przez Instytut. (Przypomnijmy, że IPN nie był wydawcą “Wrońca”, a decyzja o wejściu Instytutu do projektu zapadła na kilkanaście godzin przed przekazaniem materiałów do druku. Pracownicy IPN nie byli w stanie zmienić mechaniki “Roll and Move”, lecz udało im się w sposób znaczny poprawić instrukcję oraz opracować całość merytorycznie). Obiektywnych recenzji doczekały się zarówno “Pamięć ’39” jak i “Awans. Zostań marszałkiem Polski”.

Pierwsze gry były tworzone z myślą o uczestnikach projektów edukacyjnych IPN i testowane na nie-graczach. “303” w przeciwieństwie do swoich poprzedniczek, nie powstawała w izolacji od środowiska “geeków”. Zależało nam na testach w Monsoon Cafe oraz na poddaniu instrukcji krytyce na forum gry-planszowe.pl. Ta współpraca zaowocowała tytułem, który na łamach GF trafnie opisał Filip Miłuński: …to bardzo fajna, bardzo lekka gierka. Taka do nauczenia w 3 minuty i zagrania dwa razy w pół godziny. Idealna, myślę, do grania z synem, lub jako mały dwuosobowy fillerek dla wargamerów.

“303” jest grą wojenną z elementami gry logicznej, której tematem przewodnim jest Bitwa o Anglię. Chcieliśmy, by była to gra zarówno prosta, jak i zostawiające duże pole do decyzji. W “303” gracze sterują samolotami i walczą za pomocą kości, a skuteczność strzału zależy od odległości od celu. Inspirację czerpaliśmy z “Memoir ’44” z tym, że w “303” nie ma kart rozkazów i sektorów pola walki a wszystkie maszyny ruszają się równocześnie. Ruch samolotów, mechanika walki i szybko kończące się paliwo mają oddawać dynamikę powietrznej bitwy 1940 r.

Luftwaffe rozpoczyna z dużą przewagą nad RAF, mając do dyspozycji 6 przeciwko 4 samolotom. Jednak już po kilku ruchach na niekorzyść Niemców zacznie działać brak paliwa i duża odległość od mechaników na własnych lotniskach. Właśnie wtedy alianci zaczną produkować nowe maszyny, co może całkowicie zmienić układ sił na planszy. Jeżeli proporcje sił ulegną odwróceniu, Luftwaffe mogą uratować tylko optymalne ruchy i łatwiejsze do osiągnięcia warunki zwycięstwa. Jak widać gra nie jest symetryczna i dlatego starannie pracowaliśmy nad dobrym zbalansowaniem.

Wbrew pozorom, mimo użycia kości, nie jest to gra zbyt losowa. Zasady strzału są bardzo proste: po ruchu o jedno pole rzucamy jedną kością mniej. Ponieważ kość ma wartości “0” i “1” prawdopodobieństwo trafienia jest łatwe do obliczenia. Gracz, podobnie jak piloci myśliwców, staje często przed dylematem: strzelać niecelnie z daleka (prawdopodobieństwo 1/2) czy wyczekać, “zobaczyć białka oczu przeciwnika”, i zaliczyć z bliska pewne trafienie (prawdopodobieństwo 7/8)? Taki mechanizm strzału umożliwia świadomemu graczowi wybranie najbardziej optymalnego ruchu także przy kilku samolotach walczących jednocześnie. Oczywiście nawet przy najlepszym posunięciu nie zabraknie emocji. Przeciwnik zawsze może bowiem liczyć na swoją 1/8 szansy. Ponieważ samoloty mogą wspólnie atakować jedną maszynę, a po oddaniu strzału muszą zmienić swoją pozycję względem celu, sytuacja na planszy jest bardzo dynamiczna i nigdy dwie partie gry nie wyglądają tak samo.

Jak zawsze przy wydawaniu gry dbaliśmy o szczegóły, jakość komponentów i odpowiednią merytoryczną oprawę całości. W małym pudełku znajdziecie trójjęzyczną instrukcję zawierającą wiele historycznych informacji o pilotach Dywizjonu 303 i ich sprzęcie, 12 różnych żetonów z samolotami pomalowanymi we wzorowane na oryginalnych barwy i symbole, planszę do gry, 13 drewnianych elementów i 3 charakterystyczne bukowe kostki z symbolami lotniczymi. Wszystko to gotowe wytrzymać setki partii, kosztuje zaledwie 35 złotych. Grę będzie można kupić w punktach sprzedaży IPN oraz w sieci sklepów “Wargamer”.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć w serwisie boardgamegeek i już niebawem do zagrania w wersję on-line na stronie www.ipn.gov.pl/gry. Dnia 28 września gra miała swoją premierę w Parlamencie Europejskim w Brukseli. Polska premiera odbędzie się w środę 6 października w Centrum Edukacyjnym IPN “Przystanek Historia” przy ulicy Marszałkowskiej 21/25 w Warszawie. O godzinie 15.00 rozpocznie się promocja z bogatym programem: prezentacja lotniczej grupy rekonstrukcyjnej, zwiedzanie wystawy “Battle of Britain”, projekcja filmu dokumentalnego o Polskich lotnikach oraz turniej gry “303”.

Trzech pierwszych czytelników GF, którzy zgłoszą się w czasie trwania imprezy do punktu sprzedaży gier, na hasło “GamesFanatic” otrzyma gratis egzemplarz gry “303”. Gracze nie powinni mieć też problemu z wygraniem kolejnych egzemplarzy w czasie turnieju. Wstęp jak zawsze wolny.

Serdecznie zapraszamy!


 

Facebook Comments

5 komentarzy

  1. A dla czytelników GF jest jakaś możliwość wygrania egzemplarza?? 😉

    Gratulacje za pomysł na promocję… i powodzenia!

  2. Właśnie tak wyobrażam sobie nowoczesną instytucję historyczno-kulturalną 🙂

    B R A W O !!!

  3. Koniecznie dajcie zdjęcia z tego wydarzenia na BGG — tuszę, że je posiadacie albo wykonali je fotografowie z centrum prasowego Parlamantu.

    No i w ogóle gratuluję 🙂 Kostki w grze są śliczne!

  4. Dlaczego gra nie została rozstrzygnięta?

  5. Będę strzelał, graczom się spieszyło 😉
    Swoją drogą, świetny ten egzemplarz pokazowy!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

pięć × 3 =