Home / News / Cywilizacja – Husaria

Cywilizacja – Husaria

HusariaCuda i liderzy to najbardziej oczywiste karty, jakie można było zaprojektować dla rozszerzenia do Cywilizacji. Od samego poczatku mieliśmy jednak ambicję wyjść poza ten schemat i stworzyć też inne rodzaje kart. Husaria była też jednym z naszych pierwszych pomysłów – tę sztandarową formację polskiej kawalerii chcieliśmy koniecznie umieścić w grze. Nie mogliśmy tego zrobić jako nowej technologii, ponieważ za bardzo zaburzała by balans gry – postawiliśmy więc na kartę taktyki.

Dwie jednostki kawalerii i jedna artyleria to chyba jedyna kombinacja 3 jednostek nie występująca w oryginalnym Through the Ages – nie było więc specjalnego wyboru (kombinacje 4 jednostek są dopiero w III epoce). Artyleria (strzelcy) nie do końca może do husarii pasuje, jednak wiele źródeł historycznych w przebiegu bitew opisuje najpierw salwę łuczników lub artylerii, a dopiero po nich szarżę kawaleryjską – stąd uznaliśmy, że pomysł jest w porządku i mam nadzieję, że ten kompromis będzie do przełknięcia także dla znawców uzbrojenia i sztuki wojennej.

P.S. Karta pochodzi z polskiego dodatku do gry Cywilizacja: Poprzez Wieki przygotowanego na potrzeby polskiej edycji. Jest to podgląd z pliku przygotowanego do druku, stąd mogą występować na nim różne dziwne pionowe i poziome linie – nie ma ich oczywiście na wydruku. Kolejne karty będą pojawiały się w 2-dniowych odstępach aż do dnia premiery gry, czyli 15. grudnia.


 

Facebook Comments

37 komentarzy

  1. Ten kompromis będzie nie do przełknięcia

  2. Hm. No chyba, żeby to tłumaczyć jakoś głębiej, nie tyle ‘formacją’, co całym sposobem rozegrania bitwy.

    Choć o ile wiem, artyleria w polskiej sztuce wojennej zajmowała miejsce raczej marginalne…

    Hm

    Trudno. Będziemy grać tym, co jest 🙂

  3. Husaria prosi się o zasady specjalne (np. taktyka dostaje dodatkowy bonus przy poświęcaniu jednostki czy dodatkowy bonus, gdy jest więcej niż 1 komplet), ale pewnie Chvatil odrzuciłby takie pomysły, bo to jednak wprowadzanie wyjątków i zakłócanie czytelności przepisów.

  4. Dla mnie bardzo fajna karta. Pierwsze wrażenie to husarzy wywalający z pistoletów do wroga. Myślę, że fajnie wpłynie na mechanikę, gdyż brakowało takiej kombinacji. Pewnie w grze będzie więcej niż jedna karta husarii?

  5. Niestety tylko jedna – mielismy limit 6 kart.

  6. To troszkę gorzej, ponieważ małe prawdopodobieństwo dobrania.

  7. Zastanawiając się, to trudno znaleźć inną formację, z którą nasza husaria współdziałała. Myślę, że szeroko rozumiana artyleria ( strzelcy, łucznicy) jest dobrym rozwiązaniem.
    Przy karcie Kopernik, tak mi się wydaje, była rozmowa na temat popełniania błędów w instrukcji. Na stronie 11 tejże instrukcji ściągniętej ze strony wydawcy, w części Przebieg Rozgrywki, wydaje mi się że jest błąd. Jest: “…na koniec rundy gracze otrzymują dodatkowe punkty wynikające z 4 kart wydarzeń z talii cywilnej III,…” moim zdaniem powinno być z talii militarnej III. Pozdrawiam

  8. Sławek > punkt dla Ciebie 🙂 Na szczescie, na stronie 15 jest to juz poprawnie opisane.

  9. Nie podoba mi się. Tylko 6 kart, a jedna zmarnowana na taktykę, która ma się nijak do nazwy i która przez swoją rzadkość występowania może być nigdy nie grana. Szkoda. Nataniel na taczke! 😉

  10. hm…, moim zdaniem dobrym pomysłem jest wykorzystanie owych 6 kart na różne sposoby a nie tylko na liderów czy cuda. Przy różnej taktyce będzie można korzystać z większej ilości “naszych” kart.

  11. Trochę zabawne są te rozważania, na temat czy ta karta taktyki oddaje dobrze jej nazwę.

    Zobaczcie sobie przykład na s. 17. Mamy tam taktykę “Okopy” w ramach której działają napoleońskie armaty, nowoczesna piechota, ciężka piechota (w zbrojach) i do tego samoloty. Do tego mamy jeszcze jednostkę mieczników wprost ze starożytności. To ci dopiero odzwierciedlenie taktyki okopów. Buahahaha 😀

    Cywilizacja, moim zdaniem, jest grą dość abstrakcyjną. Choć jest to abstrakcyjność, która dobrze oddaje rzeczywistość i ma klimat – na ile oczywiście to możliwe w takiej sytuacji. Dzięki tej abstrakcyjności mamy też klarowne i przemyślane reguły. Mi się podoba.

  12. Mi tez sie podoba, zwlaszcza w kontekscie nazw innych “taktyk” 😉 A czy bedzie zadko stosowana? Wystarczy ze w czwartek bedzie opisany Sobieski, ktory pojawia sie na stole wraz z taktyka husarii 😉
    Strzelam, moze trafie 😉

  13. @Cieslik: “Dla mnie bardzo fajna karta. Pierwsze wrażenie to husarzy wywalający z pistoletów do wroga. ” – Boj sie Boga, jaka husaria strzelajaca z pistoletow (pomijam przypadki jednostkowe, mowimy o strzelaniu wystarczajacym, zeby uzasadnic tym obecnosc elementu artylerii w taktyce)? To nie rajtarzy…

  14. Costi > oczywiście dlatego napisałem pierwsze skojarzenie

  15. Zgadzam się z Don Simonem, trochę szkoda miejsca na taką kartę, która jest tylko jakimś kompromisem, bo chyba każdemu husaria kojarzy się z konnicą tylko. Stąd moje pytanie laika: czy nie lepiej było zamiast tej nieszczęsnej artylerii dać trzeci symbol kawalerii, chyba taka taktyka złożona z jednej formacji jest dopuszczalna.

  16. A mi się podoba karta husarii 🙂
    Ale to pewnie przez sentyment do mojej korporacji z EVE 😉

  17. Bartek > już jest taka taktyka, ciężka kawaleria.

  18. Costi – husaria strzelała z pistoletów, tylko potrzebowała do tego wodza z prawdziwego zdarzenia. Bitwa pod Martynowem w roku 1624 – na rozkaz hetmana Koniecpolskiego cała jazda do ostatniej chwili przed szarżą trzymała naładowane pistolety (czy półhaki co tam kto miał). Strzelając salwą zmusili Tatarów do odwrotu. W bitwie brało udział około 600 husarzy (może się trochę mylę).
    Jak dla mnie karta nie ma żadnej sprzeczności z realiami.

  19. oczywiscie ze strzelala, ale to nie pistolety stanowily jej sile 🙂 Specyfika szarzy – zaciesnianie szeregow tuz przed uderzeniem, w polaczeniu z wieksza dlugoscia kopii i generanie swietyn wyszkoleniem wrecz elitarnoscia tej formacji – przewaznie dawaly doskonaly rezultat.

  20. Ja bym i tak wolal zamiast taktyki jakis ustroj, czy kolejnego lidera lub cud. Niezaleznie od “prawidlowosci historycznej” szkoda mi “slotu” na taktyke.

  21. Jaki ustrój? Może…

    Konkordat
    akcje: 5 cywilnych, 2 militarne
    wpływy stałe: -2 kultury, -2 żarówki
    Każda poświęcana podczas obrony jednostka wojskowa dodaje 3 kultury za każdy 1 pkt siły

    niieeeeeee….! 😀

  22. technologia Becikowe, przy każdym wzroście populacji dostajesz dwa kamienie 😉

  23. Konkordat to nie ustrój.

  24. Jak widać, w planszówkach ma czasem miejsce przedefiniowanie niektórych pojęć, na potrzeby mechaniki 😉

  25. dominusmaris

    Można ten ustrój nazwać ,,Przenajświętszą Rzeczpospolitą”-,,Świętą Republiką”- ,,Purpurową Mafią” czy jak tam sobie chcemy…

    I tak będzie stara nudna Rzeczpospolita Szlachecka, w której gracz nie będzie mógł wykonać żadnej akcji jeśli którykolwiek z przeciwników krzyknie ,,liberum veto”.

  26. Albo pakt – Konkordat
    Strona A odejmuje sobie jeden usmiech a strona B dodaje, w zamian za co strona B placi dziesicine, tfu znaczy sklada dary dla strony A w postaci 2 surowcow co ture – do rozdzielenia wedlug checi na zywnosc/surowce przez strone B

  27. Wydaje mi się, że taktyka polegająca na ostrzelaniu przeciwnika a potem uderzeniu głównymi siłami nie jest specjalnie związana z husarią aby nosiła jej nazwę.

    Robiono tak od wieków i robi się do teraz. Wpierw kamieniami, obecnie rakietami 😉

  28. Ech, a wystarczyło w tłumaczeniu zmienić nazwę taktyki ciężkiej kawalerii na husarię i już by była zaoszczędzona karta na coś ciekawszego…

  29. tylko ze cudu z II epoki w polsce niet 😉

  30. dominusmaris

    Coś by się znalazło. Jeżeli cudem może być kopalnia w Wieliczce, to może też nim być Biblioteka Ossolińskich, czy Twierdze w Zbarażu, Kamieńcu Podolskim.

  31. A jaka karta będzie dziś?

  32. Dzisiaj karta pojawi sie wieczorem.

  33. Cieszę się, że odzew na moje zapytania jest taki szybki z Twojej strony,to miłe. Skorzystam więc i zapytam co skłoniło Was do zastąpienia elementów drewnianych w wersji angielskiej (tak podaje Rebel) na plastikowe? Czy grubość kart jest odpowiednia aby wytrzymać intensywność grania?

  34. To nie byla nasza decyzja, tylko decyzja Czechow – trudno mi powiedziec, skad wynikala, pewnie z kombinacji elementow ekonomicznych i praktycznych. Na pewno drewniane walce byly bardzo nieporeczne, ja wolalbym drewniane szesciany (i to sugerowalismy Czechom), ale oni zdecydowali o krysztalowych szescianach i podobno sprawdzaja sie dobrze (tak twierdza tez posiadacze Dungeon Lords). Co do grubosci kart – niestety prawie nic o tym nie wiem, na 90% beda to takie same karty jak w Dungeon Lords.

  35. Żeby się tylko nie okazało, że wydajecie Dungeon Lords 😉

  36. To w takim razie mogłyby być solidniejsze bo akurat karty w DL to imo najsłabiej wykonany element gry.

    Nie są złe i nie są strasznie delikatne ale nie są też też takie solidne. Swoje w DL zabezpieczyłem koszulkami FFG.

    W Cywilizacji to byłby problem ze względu na ich ilość (koszulki FFG są bardzo fajne ale drogie)

  37. karta taktyki husaria wydawała się oczywista ale jej zagranie możliwe stosunkowo póżno może lepszy efekt dałoby gdyby mogła ona być dodatkową kartą taktyki – drugą – wykładaną za np. 3 koniki

Leave a Reply to redy Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

trzynaście − 4 =