Home / News / 3, 2, 1… Essen

3, 2, 1… Essen

SPIELZaczęło się. Największe targi gier planszowych na świecie – Spiel ’09 w Essen. W najbliższych dniach możecie spodziewać się przecieków zza zachodniej granicy, informacji i newsów, które będziemy starali się wygrzebywać z przeróżnych miejsc w sieci – po co skakać po wielu stronach, skoro można wszystko przeczytać tutaj 😉

Na razie jest spokojnie, zaczęły pojawiać się pierwsze stoiska. Ciekawostka: zgadnijcie, które stoisko i dlaczego polskie było pierwszym rozstawionym stoiskiem na targach? Nagroda: “porannego ptaszka” wędruje do Kuźni Gier – stoisko gotowe było już w poniedziałek. Może chłopakom zlepiły się kartki w kalendarzu?

W rozwięnięciu kilka zdjęć z targów – z niecierpliwością czekam na więcej informacji i na pewno się nimi z Wami podzielę.

Poranne ptaszki z Kuźni Gier (autor: Kulkmann)

Poranne ptaszki z Kuźni Gier (autor: Kulkmann)

Wiele osób pewnie by chciało dorwać się do tego pudełka.. no może do wersji angielskie (autorka: Melissa)

Wiele osób pewnie by chciało dorwać się do tego pudełka.. no może do wersji angielskie (autorka: Melissa)

A ja bym się dorwał z chęcią do jednego z tych pudełek - też do wersji angielskiej (autorka: Melissa)

A ja bym się dorwał z chęcią do jednego z tych pudełek - też do wersji angielskiej (autorka: Melissa)

[źródło: Obsessing about everything, Kulkmann’s G@mebox]

 

Facebook Comments

28 komentarzy

  1. A nie lubię tych targów. Zauważyłem zjawisko, które nazwałem “syndromem Essen”: autorzy na kolanie kończą swoje gry, byle tylko zdążyć na targi – i takie niedoróbki idą w świat.

    Są przykłady, oj są!

  2. szkoda, ze nie moge tam byc, chetnie bym nabyl co nieco.. a tak to musze czekac, az ktos to sciagnie do naszej wioski:( (Fabric Manager, Dungeon Lords) 🙁

  3. ja bym chętnie wziął Dominion francuski jeśli już, znacznie ładniejsze pudło 😉

  4. Zgodzę się z Andym – jeden wspólny przykład już znamy prawda? 🙂

  5. A jakiż to….? 😉

  6. Znamy, znamy! 😉

  7. Akurat z clownem myślimy o The Hell of Stalingrad, ale przecież podobnie było z Duel in the Dark, a w tym roku wygląda na to, że analogiczny problem jest z God’s Playground Wallace’a. Już rozgorzała na BGG dyskusja o pewnych zasadniczych kwestiach dotyczących przebiegu rozgrywki – na szczęście jest szansa, że przygotowywana polska wersja będzie bardziej precyzyjna.

  8. Oj Wallace się spieszy, za szybko te gry wypycha…

    Natomiast przeczytałem raport Kulkmanna i nawet on, mieszkaniec bogatego przecież kraju, narzeka, że Kingpin jest drogi.

    Więc droga Kuźnio, czekam na nowe wydanie w mniejszym pudełku za niższą cenę 🙂

  9. niestety Wallace ostatnio wypuszcza więcej takich pozycji:
    – Rise of Empires – niejasności z żetonami imperium z wodą dotyczący Ameryk i Bliskiego Wschodu;
    – Railways of England and Wales – nieprecyzyjne zasady dotyczące przejęć

    Zresztą jego instrukcje nigdy nie grzeszyły “jasnością” np Brass i kwestia połączenia z Birkenhead

  10. oj Yosz, podałeś przykłady najlepszych instrukcji Wallace’a 😉 Perikles i Struggle of Empires to dopiero horror jeśli chodzi o brak doprecyzowań

  11. A w czym Duel był taki niedopracowany?

    A HoS wydano przecież na kilka miesięcy przed ESSEN – gdzie tu pośpiech?

  12. W instrukcji do Duela było bardzo dużo niejasności, niektóre poprawialiśmy już na etapie tłumaczenia na polski. Potem była wielka dyskusja interpretacyjna na BGG, a na końcu ogromny FAQ w kilku wersjach.

    Najgorzej wyszło z dodatkiem do DitD – Baby Blitz. Instrukcja do niego (też szykowana na Essen) po prostu nie nadaje sie do użytku.

    HoS wydano wcześniej, ale z wyraźnym zamiarem szerszego zaprezentowania gry na Essen. Ponadto były podobno czteroletnie testy, a w instrukcji są literówki (pomijając, że cała ona jest w ogóle bez sensu)!

    Krótko mówiąc: niejednej grze dobrze by zrobiło ukazanie się kilka miesięcy później, ale po dodatkowych testach i korektach. Seria Race for the Galaxy ukazuje się własnym rytmem, niezależnym od targów i innych konwentykli i nie ma potrzeby robienia FAQ-ów, bo wszystko jest dopięte na ostatni guzik.

  13. He, ciekawie piszesz o Duelu Andy, bo ja w zasadzie nie miałem/nie mam pytań co do podstawki. Problemy zaczynają się dopiero przy dodatkach (wszelkich – od najmniejszych do największych).

  14. W Racie też jest trochę niejasności ale przy tylu kartach to nic dziwnego. Ale są to raczej niejasnośći w stylu: “wydaje mi się że mogę coś takiego wykonać – czy jest to legalne” i ZAWSZE można liczyć na Toma Lehmanna – odpowiada na każde pytanie. Niestety o Wallacie tego samego nie można powiedzieć 😐

  15. Właśnie o HoS mi chodziło. Instrukcja jest dość niechlujna, są literówki także na kartach. Ogólnie wniosek jest taki, że gra była szykowana pod konkretny konwent – Essen, ale także WBC (moze nawet przede wszystkim pod ten ostatni konwent).

  16. Podobnie jak jax, z podstawką problemu nie miałem żadnego.

    Obszerne FAQi sa obecnie normą (zwłaszcza w grach z dużą ilością róznorodnych elementów, wchodzących ze sobą w interakcję: żetony, karty etc), a imprez planszówkowych jest na tyle duzo, że właściwie chyba trudno w którąś nie celować…

    Reasumując: Andy, Clown, nie jestem przekonany, czy to są uzasadnione zarzuty

  17. Ale akurat Essen, a dla gier wojennych WBC są to raczej imprezy dość istotne. Zresztą policz sobie Odi premiery gier na Essen i porównaj je z premierami w innych miesiącach. Jakoś zadziwiająco dużo premier jest szykowanych na Essen. Przypadek?
    A ten pośpiech może właśnie przełożyć się na jakość produktu.

  18. albo np na coś takiego:

    “Matagot’s Cyclades will have wooden pawns instead of plastic bits, with the plastic delivered by mail later; late production…”

  19. No taka wymiana kostek na pionki chyba sprawi, że przygotowana naprędce premiera Cyclades okaże się trochę nieopłacalna…

  20. Jax, Odi: Od razu wiedzieliście jak stosować Corpse Cloth? Jak bombardować zasłonę dymną? Ile paliwa zużywają niemieckie myśliwce lecąc po starcie z wiatrem?

    Jeśli tak, to serdecznie gratuluję, bo ja mam wrażenie, że nawet autor nie do końca wiedział jak to działa. 😉

  21. Jakoś dałem radę 😉
    FAQa do podstawki w życiu nie widzałem na oczy 🙂

  22. Nie masz co żałować – setki osób, ktore ściągnęły ten plik na pewno są wdzięczne za twój wkład 🙂

  23. Jeśli tak jak Ty rozumiały wszystko bez FAQ-a, to praca poszła na marne 😉

  24. Andy, nie martw się,może tylko im się wydawało, że wszystko rozumieli i dlatego nie potrzebowali FAQ…

  25. W tym cała nadzieja 😀

    Jax, a czy ja Cię przypadkiem nie uczyłem DitD w klubie? To by wyjaśniało, dlaczego instrukcja podstawki nie miała dla Ciebie tajemnic 😉

  26. a uczyłeś, uczyłeś 😉

    na pewno dlatego nie miałem pytań 🙂

  27. Głównie dlatego, że nie musiałeś zaglądać do instrukcji! 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

2 × dwa =